Väder

Fotografer älskar dramatiskt väder. Regn, snö, dimma, stormsvepta skyar - vädret kan hjälpa upp ett fotografi på många sätt, och det kan frammana en känsla eller en stämning. En regnvåt gata i vilken neonskyltar reflekteras ger en helt annan känsla en en som steks i solen. Ett övergivet hus ser mer stämningsfyllt ut i dimma än en klar dag. Försök fotografera ett motiv i närheten av ditt hem i olika vädersituationer och jämför stämningarna i de olika bilderna. 
 
Regn
Fotograferar du i regn, måste du ha skydd. Vattnet kan skada din utrustning, så ställ dig i en port, använd ett paraplyeller vira in kameran i plast och lämna en öppning för objektivet. Kontrollera att det inte sitter droppar på linsen och torka av den regelbundet. 
 
Frysa eller inte?
För att stoppa regndroppar i farten kan du fotografera med en slutarhastighet på 1/125 eller kortare. Vid 1/60 kommer dropparna att återges som streck som blir längre med längre slutartid. Bäst syns dropparna om de fotografers mot en mörk bakgrund. Är detta inte möjligt, kan du inkludera element som illustrerar att det regnar - människor med paraplyer, vattenpölar m.m.
 
Regnets effekter
Lägg märke till hur regnet påverkar omgivningen. Bladen glänser och trädens vindsida blir mörkare av fukten, vilket gör ett foto av en skog mer dramatisk. En bonde kanske ler glatt åt det efterlängtade regnet, medan en pendlare ser mindre tillfreds ut. 
 
Snö
På samma sätt som en vit sandstrand, lurar snö och is exponeringsmätaren. Den vita ytan får mätaren att underexponera eftersom- glöm inte det- mätaren antar att ytan är 18 procent grå. Det enklaste sättet att kompensera för detta är att mäta på ett gråkort eller något i bilden som har en neutral ton. Se till att föremålet befinner sig i samma ljus som motivet och att mätaren inte avläser en ljus bakgrund. Är det en solig dag kan du bege dig ut tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen, då den lågt stående solen avslöjer mer detaljer och strukturer än mitt på dagen. Undvik också att fotografera med solen i ryggen eftersom det reflekterade ljuset från snön förmodligen kommer att ge dig en bländande vit massa utan detaljer. 
 
Dis och dimma
På samma sätt som snö, kan dis och dimma lura din mätare och din blixt. Viss dimma kan vara perfekt neutralt grå, eller så uttunnad att den knappast märks, medan en annan kan vara helt vit. För att du ska vara säker på exponeringen måste du mäta på själva motivet, eller om det inte går, på ett gråkort. Råder tät dimma, kommer blixtljuset att reflekteras mot vattenpartiklarna och inte nå motivet, på samma sät som ljuset från bilens strålkastare lyser upp dimman, men inte vägen framför. 
 
Stormig himmel
Om du fotograferar strålar av ljus som bryter fram ur ett molntäcke, var då noga med att inte mäta på själva ljusstrålen eftersom du vill att den ska vara ljus. Samma sak gäller bränningar med vitt skum mot en klippig kust. Tänk på att om himlen är riktigt mörk, kommer mätaren att vilja överexponera.
 
Källa:
K. Burian Peter, Caputo Robert. National Geographic: Den stora fotoguiden (2002)

Liknande inlägg

Kommentera här: